Support
Contacteer onze helpdesk

Elke werkdag: 9:00 - 17:00

Hulp nodig?

Download onze software voor hulp op afstand:

Hoe beheer jij je Apple computerpark?

Apple Computerpark

Het beheren van een Apple computerpark is niet evident. Je moet rekening houden met verschillende zaken om een optimaal beheer te garanderen.



Beheerd of onbeheerd?

Zorg jij er zelf voor dat de Apple toestellen in jouw omgeving voorzien worden van de juiste software, updates en security patches? Of heb je er vertrouwen in dat iedere individuele gebruiker deze verantwoordelijkheid opneemt voor zijn of haar toestel?

Cyber aanvallen vinden dagelijks plaats. Grote bedrijven of instellingen monitoren en ageren hier actief op, KMO's worden (te) vaak enkel geconfronteerd met de nare gevolgen.

Wil je toegang tot details van een nog te lanceren product van jouw concurrent of wil je de inhoud van een jaarverslag kennen voordat het grote publiek het laatste nieuws van jouw concurrent verneemt, kan je dit "makkelijker" bekomen via het communicatiebureau (KMO) dan bij de opdrachtgever. Misschien werkt jouw interne communicatie- of marketingafdeling wel met Mac's. Zijn deze wel beveiligd en up-to-date?

Is er geen beleid of automatisatie rond het installeren van updates en patches, zorg dan minimaal voor een monitoring van de geïnstalleerde software zodat je ten minste weet waar de kwetsbaarheden liggen.


Centraal of decentraal?

Hoe pak jij dit aan? Als je slechts enkele toestellen te beheren hebt zou je dit nog manueel kunnen doen. Een wekelijkse check-up op een vast tijdstip bijvoorbeeld.

Als je meerdere toestellen in je computerpark wil beheren of als je (mobiele) collega's niet langer op vaste tijdstippen naar kantoor komen, kan je het uitrollen van updates en patches best centraal regelen.


Welke tools?

Om je toestellen centraal te beheren en een steeds up-to-date overzicht te hebben, gebruik je best een client management tool met een verregaande integratie naar macOS. De bekendste zijn Jamf, FileWave en Munki. Deze tools beschikken naast de standaard MDM feature-set ook over andere mogelijkheden. Wil je bijvoorbeeld printerdrivers of applicaties installeren die niet via de AppStore van Apple worden aangeboden, is MDM te beperkt voor jouw scenario.


Wat is het verschil tussen deze tools?

Als we even inzoomen op Jamf, FileWave en Munki merken we onmiddellijk fundamentele verschillen. Jamf en FileWave zijn commerciële producten. Munki niet. Jamf en Munki werken hoofdzakelijk via PKG bestanden. Dat zijn de installers die ook door de meeste software fabrikanten ter beschikking gesteld worden. FileWave werkt naast PKG's ook met hun eigen FileSet technologie. FileWave en Jamf beschikken dan weer over uitgebreide inventaris functionaliteiten.


Zelf doen of uitbesteden?

De investering in client management tools zoals Jamf, Filewave, Munki alleen is uiteraard niet voldoende om het gewenste resultaat te bereiken.

Er moeten specialisten worden opgeleid en vrijgemaakt en deze dienen ten allen tijde beschikbaar te zijn en hun verantwoordelijkheid op te nemen. Liefst meer dan één persoon die zich hier mee bezig houdt. De systemen waarop deze tools draaien moeten ook onderhouden worden. Er moet bovenop de kostprijs van de licenties ook de kostprijs van de infrastructuur, de opleiding, kennis ontdubbeling en werkuren meegeteld worden. Deze laatste kunnen hoog oplopen. Het is immers niet voldoende om blind elke update te pushen naar alle clients. Deze analyseren en testen behoren ook tot de taken van de specialist. En wat als je besluit om de switch te maken van Jamf naar FileWave. Of de switch van FileWave naar Jamf? De kostprijs voor opleiding, migratie en (her)installatie kunnen dan sterk oplopen.

Hierop biedt Managed by Allington een oplossing.

Aangezien het om een managed service gaat, is het voor de klant niet nodig om te investeren in tools. Ook de investering in “kennis en kunde” om de gekozen tools te bedienen valt weg. Naast het OS, kan met Managed By Allington ook de gekozen bedrijfssoftware automatisch geïnstalleerd, beheerd en ge-update worden.

Het beheren van de applicaties beperkt zich niet tot het installeren en updaten ervan, de applicaties kunnen ook van de toestellen verwijderd indien nodig. Het systeem laat tevens ‘self-healing’ toe. Als een beheerde applicatie zich niet meer in de afgesproken status bevindt, (er is bijvoorbeeld een update geïnstalleerd door de gebruiker, of de applicatie is beschadigd) – wordt dit automatisch gecorrigeerd.

Door het gebruik van Managed by Allington is het mogelijk een organisatie te transformeren van een reactieve- naar een proactieve ondersteuning van gebruikers.

Meer informatie over Managed by Allington?

Eerder verschenen

2 feb, 2021

Help! De marketingafdeling wil met een Mac aan de slag

Dat Apple apparaten al lang populair zijn bij creatievelingen is niet nieuw. Vandaag horen we de vraag naar MacBooks, iMacs of iPads ook in andere afdelingen weerklinken. Moeilijk, onmogelijk of een fluitje van een cent?


28 juli, 2020

Software installeren en onderhouden voor thuiswerkers

Of het nu gaat over het ter beschikking stellen van nieuwe devices of het onderhouden van je bestaande computerpark, sinds het thuiswerken zijn er enkele zaken fundamenteel veranderd. Recent werden weer enkele gevaarlijke security gaten gedicht in populaire softwareoplossingen in bedrijven. Hoe zijn we zeker dat onze vloot up-to-date en beveiligd blijft?


29 apr, 2020

Terug op kantoor werken

Binnenkort mogen we terug vanop kantoor werken. Niet alleen social distancing is dan belangrijk maar ook digitale hygiëne is een aandachtspunt.


23 mrt, 2020

Let bij thuiswerken op met gratis chat-, meet- en clouddiensten

Vanuit verschillende security gerelateerde hoeken komt het advies om voorzichtig om te springen met gratis diensten in deze tijden van (hals over kop) werken op afstand.


12 mrt, 2020

Digitale hygiëne is ook belangrijk!

Naast fysieke maatregelen is het ook belangrijk om ook enkele digitale hygiëneregels onder de aandacht te brengen. Let vandaag op voor overhaaste beslissingen waar je de gevolgen voor later niet van kan inschatten.


17 feb, 2020

Ransomware, traagheid is dodelijk!

Alweer een groot bedrijf, instelling, stad of gemeente getroffen door een cyberaanval. We schrikken niet meer van de berichtgeving en staan er nog nauwelijks bij stil. 


7 jan, 2020

Je Mac in Microsoft Intune

In een vorige blog vroegen we ons af: “Zijn beheerde Mac's écht nodig vandaag?”. Dat het nodig is werd al snel duidelijk, maar wat komt er nu allemaal bij kijken?


31 okt, 2019

Waarom werken mijn macOS installers niet meer?

Iedereen die zelf een kopie van “Install macOS xyz.app” bijgehouden heeft, mag zijn of haar to-do lijstje aanvullen. Apple gebruikt al een tijdje zogenaamde "signed" versies van zijn installers. 


31 okt, 2019

Zijn beheerde Mac's écht nodig vandaag?

Een Mac is toch super simpel! Uitpakken, aanzetten, software installeren en werken. Dat klopt. Als we spreken over een eigen toestel, dan werkt deze aanpak prima. Is het toestel echter eigendom van je werkgever, dan moet je toch even opletten!


28 okt, 2019

Ernstig datalek bij Adobe: Waar moeten we op letten?

Zaterdag 26 oktober 2019 werd bekend dat eerder deze maand een veiligheidslek werd ontdekt waarbij gegevens van Adobe gebruikers publiek beschikbaar waren.