Support
Contacteer onze helpdesk

Elke werkdag: 9:00 - 17:00

Hulp nodig?

Download onze software voor hulp op afstand:

Waar moeten IT-partners op letten bij Apple Maintenance?

Elke onderneming doet voor haar IT Maintenance beroep op één of meerdere IT-partners. Maar wat als een bedrijf of afdeling met Apple iMac of Macbook werkt? Vaak hebben zij deze expertise niet en kan er ongewild heel wat misgaan.

Kunnen Mac computers documenten lezen en wegschrijven op een Windows server?

Ja dat kan zeker, maar ze spreken een andere taal. Hoe communiceert een Franstalige met een Engelstalige? Door middel van een tolk!

Je hebt dus ook hier een “vertaalsoftware” nodig om deze communicatie vlot te laten verlopen. Acronis Files Connect is zo een software. Deze laat toe om Apple te laten praten met de server in haar eigen taal (AFP) en de software vertaalt dit dan naar de taal die Microsoft Windows spreekt (SMB).

Maar Apple kent toch ook het SMB-protocol?

Heb je al eens een Fransman Engels horen praten? Exact, je laat dus beter het vertaalwerk over aan een tolk om bugs en misverstanden te vermijden. Sinds macOS 10.13.X (High Sierra) wordt de oudere versie van het SMB-protocol niet meer ondersteund door Apple omwille van veiligheid.

Ik werk nu op SMB en wil overschakelen naar macOS High Sierra.

Dan schakel je best over naar AFP in combinatie met AFP-server software die je op je Windows server installeert (zoals bijvoorbeeld Acronis Files Connect).

Maar let op! Als je dit onvoorbereid aanpakt is de kans zeer groot dat vele bestanden niet meer leesbaar zijn of niet teruggevonden worden op de server. Je gaat immers nu op een andere manier zoeken naar bestanden dan vroeger. (Je schreef ze in het Frans en zoekt nu in het Engels). Jouw bestanden moeten met andere woorden op voorhand vertaald worden voor je met de omschakeling start. Je laat dit best over aan een Expert om deze omschakeling te doen.

Zonder deze voorbereiding maak je bestanden onherstelbaar defect.

Wat raden wij IT-partners aan omtrent Apple Maintenance?

Zoals al eerder vermeld, laat je de omschakeling en communicatie tussen de clients en de server over aan een Apple Expert (Apple heeft hier voor het ACN opgericht). Dit is een eenmalige interventie, en je klant zal je dankbaar zijn als je geen documenten of belangrijke grafische bestanden om zeep hebt geholpen.

Verder is het belangrijk om alle toestellen op dezelfde versie te houden. Dit wil zeggen dat alle toestellen hetzelfde MacOS hebben, maar ook dezelfde versies en updates van Flash, Java, Office, Adobe,… dit gaat het troubleshooten een stuk makkelijker maken. Je wil immers niet dat een probleem zich voor doet bij sommige toestellen en bij andere weer niet. Apple spreekt een andere taal, dus kan je er maar beter voor zorgen dat ze allemaal hetzelfde dialect spreken. Dit is arbeidsintensief als je dit zelf wil doen maar loont zeker op termijn aangezien het aantal ad-hoc interventies sterk teruggedrongen kunnen worden.

Allington kan je met de twee bovenstaande punten helpen zodat je zeker bent dat je het ganse netwerk onder controle hebt en niet enkel de Microsoft toestellen. Als Apple Experts, lid van het ACN is het onze taak en ons doel om jou te helpen. We willen jou slimmer maken. Dit doen we in ons Authorized Apple Training Center. We leiden je op tot Apple Certified Support Professional of we voorzien een training op maat zodat je weet waar je aan toe bent als jouw klant (Mac-gebruiker) je belt.

Het is immers jouw taak om de klant verder te helpen zoals meestal in je SLA’s voorzien. Lukt dit niet, of is er twijfel, dan staan wij tot jouw beschikking om je te helpen.

Eerder verschenen

24 mrt, 2021

“Tsunami van cyberaanvallen”… Heb jij je risico analyse gemaakt?

“Cybersecuritycentrum luidt noodklok over 'tsunami aan cyberaanvallen'”, lees je ’s ochtends in de krant.

Je vraagt je af of je je hier als bedrijfsleider zorgen over moet maken. Je bedrijfsnetwerk schuilt achter een firewall en op al je clients draait wellicht anti-virus software. Nietwaar? Maar wat betekent al die drukte in de media toch? De bedrijven die gehackt werden zullen toch ook wel anti-virus software geïnstalleerd hebben? Toch?


2 feb, 2021

Help! De marketingafdeling wil met een Mac aan de slag

Dat Apple apparaten al lang populair zijn bij creatievelingen is niet nieuw. Vandaag horen we de vraag naar MacBooks, iMacs of iPads ook in andere afdelingen weerklinken. Moeilijk, onmogelijk of een fluitje van een cent?


28 juli, 2020

Software installeren en onderhouden voor thuiswerkers

Of het nu gaat over het ter beschikking stellen van nieuwe devices of het onderhouden van je bestaande computerpark, sinds het thuiswerken zijn er enkele zaken fundamenteel veranderd. Recent werden weer enkele gevaarlijke security gaten gedicht in populaire softwareoplossingen in bedrijven. Hoe zijn we zeker dat onze vloot up-to-date en beveiligd blijft?


29 apr, 2020

Terug op kantoor werken

Binnenkort mogen we terug vanop kantoor werken. Niet alleen social distancing is dan belangrijk maar ook digitale hygiëne is een aandachtspunt.


23 mrt, 2020

Let bij thuiswerken op met gratis chat-, meet- en clouddiensten

Vanuit verschillende security gerelateerde hoeken komt het advies om voorzichtig om te springen met gratis diensten in deze tijden van (hals over kop) werken op afstand.


12 mrt, 2020

Digitale hygiëne is ook belangrijk!

Naast fysieke maatregelen is het ook belangrijk om ook enkele digitale hygiëneregels onder de aandacht te brengen. Let vandaag op voor overhaaste beslissingen waar je de gevolgen voor later niet van kan inschatten.


17 feb, 2020

Ransomware, traagheid is dodelijk!

Alweer een groot bedrijf, instelling, stad of gemeente getroffen door een cyberaanval. We schrikken niet meer van de berichtgeving en staan er nog nauwelijks bij stil. 


7 jan, 2020

Je Mac in Microsoft Intune

In een vorige blog vroegen we ons af: “Zijn beheerde Mac's écht nodig vandaag?”. Dat het nodig is werd al snel duidelijk, maar wat komt er nu allemaal bij kijken?


31 okt, 2019

Waarom werken mijn macOS installers niet meer?

Iedereen die zelf een kopie van “Install macOS xyz.app” bijgehouden heeft, mag zijn of haar to-do lijstje aanvullen. Apple gebruikt al een tijdje zogenaamde "signed" versies van zijn installers. 


31 okt, 2019

Zijn beheerde Mac's écht nodig vandaag?

Een Mac is toch super simpel! Uitpakken, aanzetten, software installeren en werken. Dat klopt. Als we spreken over een eigen toestel, dan werkt deze aanpak prima. Is het toestel echter eigendom van je werkgever, dan moet je toch even opletten!