LUCA

LUCA School of Arts werkt cross-platform

Een Apple integratie in Windows netwerken was nog nooit zo makkelijk

IT beheer binnen de hogeschool heeft met Allington alle tools in eigen handen om Mac’s te personaliseren in functie van de campus, het lespakket of het opleidingstraject

De uitdaging

Als hogescholengroep met een sterke creatieve focus kampt ook LUCA School of Arts met de problematiek van Apple integratie in Windows netwerken.
Stijn Heirbaut nam het voortouw en doet uit de doeken hoe zij, samen met Allington, tot een future proof oplossing kwamen.

Traditioneel zijn onze docenten en studenten zeer Apple en Adobe minded, met een totaal volume van een 450-tal Apple toestellen zijn we zeker geen kleine speler binnen de kunsthogescholen.

Binnen Sint-Lucas Gent werden we enkele jaren geleden geconfronteerd met een daling van het aantal VTE’s in de IT dienst. Dit heeft ons doen nadenken over onze modus operandi op vlak van beheer en management van Apple hard- en software. Naast klaslokalen waar generieke installaties nodig waren hadden we ook een reeks toestellen die zeer specifieke software nodig hadden.

Tegelijkertijd werden we geconfronteerd met omgevingen die, eigen aan het kunstonderwijs, wel eens van doel en functie kunnen wijzigen. Tijdens het schooljaar hanteren we bijvoorbeeld een strikte energiepolitiek in het gebruik van toestellen, zoals automatisch afsluiten, snelle sluimerstand etc. Tijdens exposities echter, moeten we eenvoudig deze toestellen kunnen opzetten zodat ze niet meer in sluimerstand gaan en screensavers niet meer in actie schieten.

De applicaties die we gebruiken zijn dikwijls grote pakketten, zoals de Adobe Creative Cloud toepassingen. Het deployment van deze software en instellingen moest efficiënt en snel gerealiseerd kunnen worden.

We zijn de markt op gegaan en uitgekomen bij een technologie die zowel qua gebruiksgemak als schaalbaarheid een goede oplossing biedt.

De oplossing

We zijn gestart met een zeer voordelige, educatieve licentie van 150 clients voor de campus in Gent. Al de andere software die wordt aangewend in het deployment proces zijn open source applicaties. Het is immers de bedoeling dat onze oplossing geschaald wordt naar alle campussen in Brussel, Gent en Leuven.

Hiervoor hebben we gesprekken aangeknoopt met Catena Company met als uiteindelijke doel een migratie van onze Mac servers naar een virtuele pc machine op de hoofdzetel van de hogeschool te Brussel. Dat is meteen ook de kracht van de tools die we nu gebruiken: binnen een traditionele Windows server omgeving toch de aangeboden software ook op Mac voor onze gebruikers kunnen deployen.

Onze centrale databases met studentengegevens zijn SAP gebonden, alle 3000 gebruikers zijn terug te vinden in een Active Directory, eveneens op een Windows server. Catena Company heeft voor ons een script ontwikkeld waarmee we de Mac toestellen konden koppelen met deze database. Dit ging zeer vlot en via reïteratie zijn we snel tot de juiste oplossing gekomen.
Om het gebruiksgemak te verhogen voor de lokale IT medewerkers is dit script aan te passen via variabelen om de verbinding met de juiste server tot stand te brengen. Het resultaat is dat al onze 3000 gebruikers in de campus kunnen binnenlopen en inloggen op onze Mac’s, met toegang tot onze centrale servers met een live check tegen ons personeels- en studentenbestand.

De backend bestaat voornamelijk uit Windows omgevingen, met Cisco netwerkapparatuur. Dit zorgt op geen enkel moment voor problemen met de clients, ondanks het feit dat de meeste van die clients Apple devices met een Mac OS zijn.

Allington is verdeler van en dé expert in deze technologie, daarom hebben we hen geraadpleegd om onze cruciale softwarepakketten voor te bereiden voor deployment. Bij de release van Adobe Creative Cloud binnen het grote Belnet contract heeft Allington voor ons de bestanden klaargemaakt zodat we ze makkelijk konden verspreiden via onze servers. Op enkele uren tijd hadden al onze clients de nieuwste software ontvangen, en dit zonder downtime van de toestellen. Geen gedoe met serienummers meer, maar één centraal punt van waaruit we alle toestellen managen.

Hoewel we de basis in eigen beheer hebben opgezet zijn we zeer blij dat we voor de meer diepgaande elementen beroep kunnen doen op de expertise van Catena Company. Zij kennen de werkomgevingen waarin we ons bevinden en geven zeer waardevolle input met betrekking tot het verfijnen en optimaliseren van onze opstellingen.

De toekomst

Ons werk is nog niet af. De volgende stappen zijn het inpluggen van de andere campussen op de servers van Gent. Aangezien we dit willen realiseren zonder downtime, zal Catena Company ook hierin een belangrijke rol spelen.

De centralisatie van ons licentiebestand zorgt voor een net overzicht van de gebruikte software. Dit biedt ook een meerwaarde voor rapportering aan zowel de financiële diensten als het management.

Ook een uitdaging voor ons team?