Het beheren van een Apple computerpark is niet evident. Je moet rekening houden met verschillende zaken om een optimaal beheer te garanderen.
Beheerd of onbeheerd?
Zorg jij er zelf voor dat de Apple toestellen in jouw omgeving voorzien worden van de juiste software, updates en security patches? Of heb je er vertrouwen in dat iedere individuele gebruiker deze verantwoordelijkheid opneemt voor zijn of haar toestel?
Cyber aanvallen vinden dagelijks plaats. Grote bedrijven of instellingen monitoren en ageren hier actief op, KMO’s worden (te) vaak enkel geconfronteerd met de nare gevolgen.
Wil je toegang tot details van een nog te lanceren product van jouw concurrent of wil je de inhoud van een jaarverslag kennen voordat het grote publiek het laatste nieuws van jouw concurrent verneemt, kan je dit “makkelijker” bekomen via het communicatiebureau (KMO) dan bij de opdrachtgever. Misschien werkt jouw interne communicatie- of marketingafdeling wel met Mac’s. Zijn deze wel beveiligd en up-to-date?
Is er geen beleid of automatisatie rond het installeren van updates en patches, zorg dan minimaal voor een monitoring van de geïnstalleerde software zodat je ten minste weet waar de kwetsbaarheden liggen.
Centraal of decentraal?
Hoe pak jij dit aan? Als je slechts enkele toestellen te beheren hebt zou je dit nog manueel kunnen doen. Een wekelijkse check-up op een vast tijdstip bijvoorbeeld.
Als je meerdere toestellen in je computerpark wil beheren of als je (mobiele) collega’s niet langer op vaste tijdstippen naar kantoor komen, kan je het uitrollen van updates en patches best centraal regelen.
Welke tools?
Om je toestellen centraal te beheren en een steeds up-to-date overzicht te hebben, gebruik je best een client management tool met een verregaande integratie naar macOS. De bekendste zijn Jamf, FileWave en Munki. Deze tools beschikken naast de standaard MDM feature-set ook over andere mogelijkheden. Wil je bijvoorbeeld printerdrivers of applicaties installeren die niet via de AppStore van Apple worden aangeboden, is MDM te beperkt voor jouw scenario.
Wat is het verschil tussen deze tools?
Als we even inzoomen op Jamf, FileWave en Munki merken we onmiddellijk fundamentele verschillen. Jamf en FileWave zijn commerciële producten. Munki niet. Jamf en Munki werken hoofdzakelijk via PKG bestanden. Dat zijn de installers die ook door de meeste software fabrikanten ter beschikking gesteld worden. FileWave werkt naast PKG’s ook met hun eigen FileSet technologie. FileWave en Jamf beschikken dan weer over uitgebreide inventaris functionaliteiten.
Zelf doen of uitbesteden?
De investering in client management tools zoals Jamf, Filewave, Munki alleen is uiteraard niet voldoende om het gewenste resultaat te bereiken.
Er moeten specialisten worden opgeleid en vrijgemaakt en deze dienen ten allen tijde beschikbaar te zijn en hun verantwoordelijkheid op te nemen. Liefst meer dan één persoon die zich hier mee bezig houdt. De systemen waarop deze tools draaien moeten ook onderhouden worden. Er moet bovenop de kostprijs van de licenties ook de kostprijs van de infrastructuur, de opleiding, kennis ontdubbeling en werkuren meegeteld worden. Deze laatste kunnen hoog oplopen. Het is immers niet voldoende om blind elke update te pushen naar alle clients. Deze analyseren en testen behoren ook tot de taken van de specialist. En wat als je besluit om de switch te maken van Jamf naar FileWave. Of de switch van FileWave naar Jamf? De kostprijs voor opleiding, migratie en (her)installatie kunnen dan sterk oplopen.
Hierop biedt Managed by Allington een oplossing.
Aangezien het om een managed service gaat, is het voor de klant niet nodig om te investeren in tools. Ook de investering in “kennis en kunde” om de gekozen tools te bedienen valt weg. Naast het OS, kan met Managed By Allington ook de gekozen bedrijfssoftware automatisch geïnstalleerd, beheerd en ge-update worden.
Het beheren van de applicaties beperkt zich niet tot het installeren en updaten ervan, de applicaties kunnen ook van de toestellen verwijderd indien nodig. Het systeem laat tevens ‘self-healing’ toe. Als een beheerde applicatie zich niet meer in de afgesproken status bevindt, (er is bijvoorbeeld een update geïnstalleerd door de gebruiker, of de applicatie is beschadigd) – wordt dit automatisch gecorrigeerd.
Door het gebruik van Managed by Allington is het mogelijk een organisatie te transformeren van een reactieve- naar een proactieve ondersteuning van gebruikers.
Meer informatie over Managed by Allington?